ببینید | در سینما احساس ناامنی میکنم؛ روی کار دیگری تمرکز کردهام | ناگفتههای هانیه توسلی درباره حاشیههای سینما و جنبش می تو
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۲۹۲۰۸
به گزارش همشهری آنلاین، فیلم سینمایی «بیصدا حلزون» به کارگردانی بهرنگ دزفولیزاده از یک ماه پیش روی پرده سینماها رفته و مخاطب خاص خود را پیدا کرده است. به همین بهانه هانیه توسلی که در این فیلم نقش زنی نیمه شنوا و مادر کودکی ناشنوا را بازی میکند در گفتگوی تازهای با هوشنگ گلمکانی سردبیر ماهنامه فیلم امروز نکاتی را درباره این فیلم، سینما، حاشیهها و جنبش می-تو مطرح کرد که بخشهایی از آن را در ادامه آمده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
- من برای بازی در این فیلم دو ماه تمرین کردم به هر حال نقش زنی نیمه شنوا و مادر کودکی ناشنوا سختیهای بسیاری داشت. با افراد ناشنوا و نیمه شنواهای مختلفی تمرین کردم. بیشتر از همه از خانم کلارا بلیغ الگو گرفتم. با او پیاده میرفتم او حرف میزد و من میشنیدم. او در لبخوانی بسیار قوی بودند.
- من چه در این فیلم که باید نیمه شنوا بودم، چه در سریال «وفا» و چه «عصر روز دهم» که باید عربی حرف میزدم فقط دیالوگهایم را با توجه به معنی و آواها که بیان احساسی درستی داشته باشد،حفظ میکردم. همین. به هر حال امکان و فرصت یادگیری کامل زبان عربی وجود نداشت.
-بعد از «بی صدا حلزون» فیلم «ملخ» را بازی کردم که هنوز اکران نشده است. سریال زخم کاری، گیسو و در حال حاضر هم در سریال «آکتور» به کارگردانی مجید مطلبی در حال بازی هستم.
- من جدای از بازیگری و سینما، نقاشی و مجسمه سازی را هم دوست داشتم و مدتها آن را دنبال کردم. همینطور فیلمنامهنویسی و نویسندگی را.
- به دلیل اینکه سینما این روزها اسیر حاشیه شده و به همین دلیل به کار جدید فکر میکنم (البته نه به این معنی که بازیگری را کنار بگذارم) اما در این حرفه احساس امنیت نمیکنم و درحیطه دیگری در هنر تمرکز کرده ام که به زودی درباره اش حرف میزنم و آن را رونمایی میکنم.
- ما بیانیهای را امضا کردیم که در کمال ناباوری به سرانجام خوبی رسیده است. من قبول دارم که ما در جامعه سنتی زندگی میکنیم اما به هر حال در صنوف خودمان در سینما باید یاد بگیریم که حرف همدیگر را بشنویم. من قبلا منفعلتربودم اما در این شرایط سنی فعلی به این نتیجه رسیدم که باید برای خواستههایمان بجنگیم.
-جنبش می تو کاملا نوپاست. با توجه به شرایط امروز حاکم بر دنیا چه ایران چه در دنیا، رشد آگاهیها مطالبات را از سوی همه اقشار جدیتر کرده است.
-به هر حال نسل جدید خواستهها و مطالباتی دارد که قابل توجه است. چون این بیانیه ماهیت حقوقی دارد و نیازمند ابزار و حضور افراد متخصص و متناسب با آن است ما به عنوان سینماگر در این هیئت پنج نفره تنها پیگیر اجرای آییننامه هستیم. در واقع آیین نامه را وکلا و حقوقدانان طرح و پیریزی میکنند و ما اجرای آن را رصد و دنبال میکنیم.
-قرار است بندی به قراردادهای سینمایی اضافه شود که بر اساس آن آسیبی از این جنس که جنبش می تو علیه آن خروشید به طرفین وارد نشود. حتی این مفاد در کلاسهای بازیگری و ...هم قابل اجرا خواهد بود.
-من این ایده را قبول ندارم که اگر ما موضوعی از این جنس را مطرح کنیم کلیت سینما به خطر میافتد. ابتدای این راه بسیار سخت است اما اگر آن کمیته تشکیل شود قطعا آن بخش از سینماگران که محاظفه کارتر هستند و نمیخواهند حرفهایی از این دست عمومی شود هم با آن همراه خواهند شد.
- از نظر و سلیقه من بهترین بازیگران زن سینمای ایران گوگوش و سوسن تسلیمی هستند و بهترین کارگردان در سطح جهان میشایل هانکه (من اصولا سینمای عجیب و دیوانهوار را دوست دارم) است. در سینما عادی هم بیلی وایلدر، را بسیار دوست دارم.
منبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: کارگردانان سینمای ایران خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران جنبش می تو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۹۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا مست عشق پای ستارگان ترکیهای را به سینمای ایران باز میکند؟
به گزارش همشهری آنلاین، طولانی شدن روند تصویربرداری و توقف تولید در زمان کووید و ماجراهایی که بعد از تصمیم تهیهکننده ترکیه ای برای اکران فیلم در این کشور پیش از اکران در ایران پیش آمد بخشی از حواشی بود که این فیلم تا رسیدن به اکران پشت سر گذاشت، هرچند اکرانش هم بیمسئله نبود.
فیلم چند نوبت قرار بود به اکران برسد که هر بار به تعویق افتاد. آخرین بار همین یک هفته قبل از اکران بود که باز به هفته بعد از آن موکول شد.
اما اینها تمام ماجراهای این فیلم نبود. به جز انتخاب بازیگران نقش مولانا و شمس که بازخوردهای زیادی داشت، استفاده از بازیگران ترکیهای مثل هانده ارچل، ابراهیم چلیککول، بنسو سورال، بوران کوزوم، سلما ارگچ، حسام منظور و هالیت ارگنچ هم یکی از مسائلی بود که صحبتهای زیادی درباره آن شد.
حضور بازیگران ترکیهای در فیلمهای ایرانی البته به سالهای دور برمیگردد. در سالهای پیش از انقلاب هم بازیگران ترکیهای در فیلمهای فارسی بازی کرده بودند. مهمترین و پرکارترین آنها جنید آرکین است که در ایران با نام فخرالدین شهرت دارد. او از سال ۴۷ تا ۷۴ در ۱۶ فیلم و سریال ایرانی بازی کرد. اولین آنها یوسف و زلیخا بود و آخرینش سریال مزد ترس که سال ۷۴ پخش شد. به جز او امل سایین خواننده و بازیگر ترک هم پیش از انقلاب در چند فیلم ایرانی حضور داشت.
دو دهه بعد از انقلاب حضور ستارگان ترک در فیلمهای ایرانی ادامه پیدا کرد. آدم برفی ساخته داود میرباقری که سال ۷۳ ساخته شد، اگرچه از بازیگران ترکیهای استفاده نکرد، اما به نوعی پیشقدم ساخت فیلم در ترکیه شد.
پس از آن در دهه هشتاد فیلم اکواریوم ایرج قادری در ترکیه فیلمبرداری شد و بعدتر در دههی ۹۰ فیلمهایی نظیر گناهکاران از فریبرز قریبیان، بغض به کارگردانی رضا درمشیان و یک سطر واقعیت ساخته علی وزیریان در ترکیه فیلمبرداری شدند و در تمام آنها بازیگران ترک در نقشهای فرعی و کم اهمیت حضور داشتند.
اما از اواخر دهه نود حضور بازیگران ترکی در فیلمها و سریالهای ایرانی جدی شد و حالا این بازیگران عهدهدار بازی نقشهای اصلی یا دستکم پر رنگ در فیلمهای ایرانی شدند. فیلمهای مطرب، جن زیبا، هولیا با حضور بازیگران ترکیه ای در این دهه به نمایش درآمدند.
«جن زیبا» در سال ۹۷ اکران شد که بازیگر ترکی در آن بازی میکرد که به واسطه سریالهایی که در آنها بازی کرده بود، برای تماشاگر ایرانی شناخته شده بود. حضور نورگل یشیلچای امید زیادی هم برای فروش این فیلم ایجاد کرده بود که البته موفق نبود. این فیلم در سال ۹۷ کمی بیش از یک میلیارد تومان فروخت که اصلا رقم جالبی نیست.
«مطرب» ساخته ۱۳۹۸ مصطفی کیایی داستان خوانندهای قدیمی با بازی پرویز پرستویی است که دیگر اجازه فعالیت ندارد و بالاخره در هفته فرهنگی ایران در ترکیه فرصتی برای اجرای کنسرت پس از سالیان طولانی پیدا میکند. این فیلم در سال ۹۸ بیش از ۳۸ میلیارد تومان فروش داشت و یکی از فیلمهای موفق گیشه بود.
سال ۹۹ هم مرتضی آتش زمزم فیلم «هولیا» را با حضور ویلما الس و هولیا دیکن ساخت که البته سال گذشته اکران شد و حدود ۵ میلیارد تومان فروش داشت. نوروز هم فیلم دیگری بود که سال گذشته در جشنواره فجر اکران شد و علی بوراک سیلان، بازیگر ترکیهای، در آن بازی داشت.
حالا هم مست عشق گروهی از بازیگران ترک را وارد فیلمیاز سینمای ایران کرده است. اما آنچه در مورد مست عشق متفاوت است این است که این فیلم محصول مشترک ایران و ترکیه است و نه این که تنها از بازیگران ترکیه ای استفاده کرده باشد. فروش نه چندان موفق فیلم هایی که با بازیگران ترکیهای ساخته شدند، این پیام را می دهد که صرف حضور آنها نمیتواند دلیلی برای فروش بالای فیلم باشد.
در مورد مست عشق هم دلایل زیاد دیگری برای فروش ۴۷ میلیاردی آن وجود دارد که تنها بخشی از آن بازی ستارگان ترک است. بنابراین فروش بالای آن نمیتواند مشوقی برای ساخت فیلمهایی با حضور بازیگران ترکیهای قلمداد شود، اما میتواند شروعی برای همکاری مشترک با ترکیه باشد.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران زمین مهمان "مست عشق" شدند (+تصاویر) مست عشق : روایتی متفاوت از عشق با حضور ستارگان دو کشور (+عکس) ادامه رقابت «تمساح خونی» و «مست عشق» در گیشه و آغاز اکران یک اکشن